tirsdag 7. desember 2010

Denne bloggen er tenkt brukt i forbindelse med nettbasert studie. Jeg tenker den skal bli et møtested for meg og medstudenter der vi kan dele erfaringer - gode og mindre gode. Det er med skrekkblandet fryd jeg begir meg ut i dette. Det å legge ut på nettet noen av de tankene man gjør seg, virker litt skummelt. Når man først har klikket publiser så er det gjort en gang for alle. På samme tid ser jeg at blogging gir nye muligheter for å utveksle ideer og erfaringer med andre. Det å kunne bruke blogg og andre sosiale medier som verktøy i undervisningen, ser jeg som en utfordring som jeg må ta, hvis man vil delta på de arenaene der elevene befinner seg. Pedagogisk vil det helt sikkert i starten være en bøyg å komme over. Det er som oftest moro å gå nye stier så lenge man, i rimelig grad, er trygg på å komme der man vil.

For meg er det viktig å være trygg på det jeg driver med. Tidspress for å komme gjennom pensum på en forsvarlig måte gir ikke rom for de store eksperimentene føler jeg. Utprøving på elevene er greit, så lenge det ikke går ut over læringsutbyttet. Men som man sier: "Den som har begge beina på jorda står stille".

5 kommentarer:

  1. Hei Gunnar. Ja da er du og en slik blogger, artig. Leste innlegget ditt, deler mange av de tanker du har rundt blogg og blogging. Skal bli spennende å se hvilke mulighet dette kan ha i vår undervisning. Like spennende vil det være å se om elevene synes dette er noe de ser på som et godt hjelpemiddel i deres undervisning. Som du kan lese i min blogg så ha klassen og jeg opprettet klassens facebook, skal forske litt på bruken av dette også. Har i det minste hatt en positiv opplevelse med facebook da.

    SvarSlett
  2. Hyggelig å se at "klassen" kommer på nett med blogger etterhvert. Skal bli artig å se hvordan dette utvikler seg.

    SvarSlett
  3. jeg har et par kollegaer som bruker FB som kommunikasjonsmiddel med klassen sin. De har oppretta egen gruppe. Her legger de ut info. Dette mener de funker bedre enn It´s learning

    SvarSlett
  4. Hei Gunnar!
    For første gang har jeg lest en blogg. Dette er et medie som jeg aldri har benyttet meg av, så dette er helt nytt for meg også. Det jeg er mest nysgjerrig på i dette studiet er om hvordan jeg kan bruke blogg i undervisning uten at det går ut over IT`s og læringsutbyttet til elevene. Da ser jeg for meg at bloggingen i dette studiet kan være med på å gi meg ideer og noen erfaringer blandt medstudenter.

    SvarSlett
  5. Gunnar: Fordelen med Facebook er at man får raskt tak i elevene. Jeg har en lukket gruppe opprettet for klassen min. Både i forbindelse med kontaktlærer-funksjonen og i pedagogisk bruk. Grunnen til at jeg syns det funker bedre enn It's Learning er at man får raskere respons på FB. Jeg legger ut linker til blant annet oppgaver, tester, avstemminger og undersøkelser. Det jeg opplever i år er at jeg raskt har fått svar på ting jeg legger ut på It's. Jeg har også hatt en spørreundersøkelse og elevene syns det er svært positivt at vi har FB-side i klassen. De syns det da blir lettere å finne det de skal inn på i fagene på It's :)

    SvarSlett